Hoe houdt je het hoofd koel, het hart warm en je ogen open in deze snel veranderende samenleving.

Startende ondernemer
Sinds begin dit jaar ben ik een startende ondernemer en bezig mijn praktijk voor Psychosynthese Amsterdam vorm en inhoud te geven. En bij deze inhoud horen…..cliënten.
Ruim een half jaar geleden voordat ik ging afstuderen had ik een domeinnaam geregistreerd, visite kaartjes gemaakt en een eigen website gebouwd. En ik volgde de training ‘Bouwen aan de eigen praktijk. Daarin kwam de vraag al aan de orde: ‘Wie is jou ideale cliënt’?
Ideale cliënt
Tijdens de training merkte ik al enigszins weerstand bij mijzelf om een antwoord te formuleren op deze vraag. Ik ben nog niet eens begonnen….hoe weet ik dan wat mijn ideale cliënt is?  We zijn inmiddels ruim een half jaar verder, ik ben afgestudeerd en heb een eigen praktijk. Opnieuw komt dezelfde vraag langs. Wie is mijn ideale cliënt?
Website
Ik heb begin dit jaar mijn website uit de lucht gehaald en ben helemaal opnieuw begonnen. Ik merkte dat ik met veel te veel tekst probeerde duidelijk te maken wie ik ben en wat ik doe. De website is inmiddels aangepast en bevat veel minder tekst. Ik denk op dit moment zelfs dat ik nu te weinig tekst heb om duidelijk te maken wie ik ben en wat ik doe. Toch sta ik het mezelf op dit moment toe om stap voor de stap mijn website verder vorm te geven en de inhoud af te stemmen op mijn ontwikkelingen in de komende tijd.
Marketing
Opnieuw loop ik tegen dezelfde weerstand aan die ik voelde tijdens de training vorig jaar. Naast het opzetten van de praktijk en het individuele werk met de cliënten merk ik dat mijn energie en focus wordt weggetrokken van het cliëntenwerk naar ‘Marketing’! Marketing….een woord wat voor mijn gevoel zover van mij afstaat. En toch…….als startende ondernemer ontkom ik er niet meer aan in deze snel veranderende tijd. Maar hoe doe je dat. Hoe ontmoet je via marketing  de zogenaamde ideale cliënt?
Facebook
Jaren geleden heb ik me over laten halen een account op Facebook aan te maken. Ik had er veel weerstand tegen. Nu vind ik het fijn om via Facebook op de hoogte te blijven van activiteiten van vrienden en vind het ook fijn om mijn eigen activiteiten en ontwikkelingen daarin te delen. Toch is er iets veranderd. Het zijn namelijk niet alleen maar de activiteiten van vrienden die op de tijdlijn langskomen maar ik wordt overspoeld door activiteiten en berichten die ervoor zorgen dat ik er soms onrustig van wordt. Het zijn niet alleen vrienden die berichten delen maar het lijkt wel of iedereen een eigen onderneming is begonnen en zijn dienst onder de aandacht wil brengen. Het aanbod is overweldigend. En ik neem er aan deel!
Supercoach
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een coach, counselor of therapeut zoekt, of een opleiding of cursus wilt doen, dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. De een profileert zich nog beter dan de ander en beloofd je in een mum van tijd van je problemen af te helpen of je bij te scholen tot een soort super coach. En daar moet ik dan met mijn nieuwe Praktijk voor Psychosynthese Amsterdam nog een keertje tussen door óf overheen gaan?
Wat moet ik dan wel niet beloven en allemaal uit de kast halen om daar over heen te gaan? Hoeveel marketing goeroes moet ik gaan volgen om mijn ideale cliënt ‘binnen te halen’?
Afstand nemen
Wanneer ik even afstand neem van deze onrust en mezelf uitnodig om uit het ‘oog’ van deze marketing orkaan te stappen, realiseer ik me dat ik in oude patronen terecht ben gekomen. Oude patronen waarbij ik de neiging heb mijn zelfvertrouwen in te wisselen voor de angst er niet bij te horen en iets te missen. Patronen van aanpassen en vermijden. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet goed door had waar ik in mee werd gezogen. Ik weet van mezelf dat ik,  wanneer ik me er op toe zou leggen, een expert in marketing zou kunnen worden. De meeste marketing goeroes zijn erg goed in het zichzelf in de markt te zetten. En ze vertellen ook best goede tips waar je als startende ondernemer rekening mee moet  houden. 
WAO
Ik zit in de luxe positie dat ik vanuit een WAO situatie mijn praktijk kan opzetten. Dat geeft een hele hoop rust en stabiliteit. Rust en stabiliteit die soms zo tegenstrijdig voelen met de snelheid en haast van deze tijd. En marketing is veelal gericht op deze snelheid en deze haast. Coaches en counselors lijken zich te profileren op een manier waardoor problemen op dezelfde manier snel en gehaast zijn op te lossen. Ik moet je eerlijk zeggen dat dit argwaan bij mij oproept. Ik zou er onrustig van worden om dit soort diensten aan te bieden. Alsof ik me daarmee een verantwoordelijkheid zou toe eigenen die niet van van mij is.  Ik realiseer me dat dit meer over mij zegt dan de ander!
Ervaringsdeskundige
Ik heb als ervaringsdeskundige een lange weg afgelegd van enerzijds loslaten wat niet van mij was en anderzijds me weer toegeëigend wat ik wat kwijtgeraakt. Wat mij op deze weg het meest heeft gesteund was een oprecht en betrokken hart wat verzachtend was voor mijn verwondingen en het heeft me geholpen om na verloop van tijd de verbroken verbinding met mezelf te herstellen. Maar dit kostte wel tijd!  En….hebben we nog tijd?
In verbinding met je eigen hart
We leven in een snel veranderende tijd die veel van mensen vraagt. Velen zijn daarbij de verbinding met zichzelf kwijtgeraakt , zijn niet meer aangesloten op hun eigen wijsheid en kracht en voelen zich eenzaam, verdwaald en overgeleverd aan de hectiek van deze tijd.
Deze mensen zou ik graag willen ondersteunen in hun proces bij het herstellen van de verbinding met zichzelf.
Zodat ze met een koel hoofd, een warm hart en open ogen weer bij zichzelf te rade kunnen gaan en zich niet meer hoeven te verliezen in aanpassen of vermijden.
Professionele ondersteuning
Op de website kun je een E-Book downloaden met mijn persoonlijk verhaal in de context van psychosynthese begeleiding. Heb jij behoefte aan een betrokken hart en professionele ondersteuning vanuit ervaringsdeskundigheid? Dan ben jij mijn ideale cliënt!